Woda
to raj dla maluchów,
szczególnie tych
kilkumiesięcznych.
Dzieci nie boją się wody,
przecież przez 9 miesięcy
była ich domem. Dlatego
warto wykorzystać fakt, że
kojarzy się ona naszemu
maluszkowi z przyjemnością i
od pierwszych miesięcy życia
oswajać go z wodą, ucząc
pływania.
Pływanie wspomaga rozwój
psycho-fizyczny dziecka,
stymuluje rozwój zmysłów.
Ćwiczenia w wodzie
oddziałują na rozwój czucia,
równowagi i świadomości
własnego ciała. Środowisko
wodne pozytywnie wpływa na
układ krążeniowo-oddechowy,
poprawia wytrzymałość.
W wyniku działania ciśnienia
hydrostatycznego wody na
klatkę piersiową, pływające
maluchy mają lepiej
rozwinięty układ mięśniowy,
lepiej rozwinięte mięśnie
oddechowe. Ćwiczenia w
wodzie hartują organizm -
dzieci są bardziej odporne
na infekcje. Zajęcia w
wodzie mają działanie
relaksujące i rozluźniające,
przez co doskonale wpływają
na rozwijający się układ
nerwowy oraz koordynację.
Woda obniża pobudliwość
układu nerwowego i sprawia
że dzieci są bardziej
spokojne.
Wspólne pływanie rodzica z
dzieckiem pogłębia więzi
emocjonalne, buduje wzajemne
zaufanie, daje poczucie
bezpieczeństwa. Dziecko,
które od najmłodszych lat
uczestniczy w zajęciach na
basenie, rozwija się
bardziej harmonijnie, jest
zdrowsze i sprawniejsze
fizycznie. Środowisko wodne,
kontakt z innymi dziećmi i
wspólne zabawy w wodzie,
odkrywanie nowych rzeczy, ma
pozytywny wpływ na rozwój
emocjonalny, poznawczy i
społeczny malucha.
Wychodząc naprzeciw
oczekiwaniom rodziców,
którym nieobca jest troska o
prawidłowy rozwój ich
pociech, Kryta Pływalnia
"Otylia" zaprasza na
grupowe zajęcia
nauki pływania dla dzieci od
3 miesięcy do lat 6.
Wszystkich zainteresowanych
zapraszamy na
ZAJĘCIA POKAZOWE,
w
których będą mogli
uczestniczyć rodzice z
maluszkami (w cenie biletu).
ZAJĘCIA POKAZOWE
odbywać się będą
18 stycznia 2014 w
godzinach 11.00-13.00, w
blokach po 30 min.
Można
będzie przekonać się
osobiście, czy wspólna
zabawa, połączona z nauką
pływania spodoba się zarówno
rodzicom, jak i ich
pociechom. SERDECZNIE
ZAPRASZAMY!
WSZYSTKO O PŁYWANIU
Z MALUCHAMI
(Informacje dla
ciekawskich rodziców:)
ROZWÓJ DZIECKA I WODA.
Rozwój dziecka uwarunkowany
jest dojrzewaniem
ośrodkowego układu nerwowego
i znajduje swój wyraz w
stopniowym doskonaleniu
umiejętności ruchowych i
właściwym reagowaniu na
różnorodne bodźce płynące z
otoczenia. Odpowiedni dopływ
bodźców już w okresie życia
łonowego, (co ma miejsce w
prawidłowo przebiegającej
ciąży) i właściwa opieka
rodziców zapewniają dziecku
proces dojrzewania.
Rozwój polega na stopniowym
uczeniu się coraz bardziej
złożonych czynności
ruchowych i kontroli ciała
dzięki rozwojowi reakcji
prostowania i równowagi oraz
dostosowywaniu zmian
napięcia mięśni w ich
antygrawitacyjnym działaniu
w coraz wyższych pozycjach.
Doznania płynące z
wykonywanych przez dziecko
ruchów umożliwiają mu coraz
lepsze poznawanie własnego
ciała, jego granic i
najbliższego otoczenia.
Dziecko przebywające w
łonie matki ma możliwość
poruszania się, woda
dostarcza całego repertuaru
czynników pobudzających,
dodatkowo jego ciało
znajduje się w przestrzeni
wolnej od działającej siły
ciążenia. Dzięki temu
dziecko dostrzega swoje
ciało i swój ruch,
intensywniej niż na lądzie.
Integracja wrażeń zmysłowych
z ruchem zaczyna się właśnie
w okresie płodowym i dotyczy
głównie czucia
(powierzchniowego i
głębokiego - czucie
(temperatury i dotyku),
równowagi, (ponieważ woda
sama też się porusza,
dziecko musi reagować i
przeciwdziałać zmianom
pozycji) oraz słuchu.
Odpowiedzi ruchowe,
początkowo wyzwalane na
drodze odruchowej stają się
coraz bardziej złożonymi i
coraz lepiej kontrolowanymi
przez korę mózgową
reakcjami, dostarczającymi
dziecku nowych doświadczeń i
pobudzającymi je do ciągłego
poszukiwania wrażeń
stymulujących i dających
zadowolenie, co korzystnie
wpływa na rozwój.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE
PYTANIA:
Odpowiada dr
Alicja Karney pediatra
Instytut Matki i Dziecka w
Warszawie.
Pytanie: Czy wolno pływać
jak dziecko miało
szczepienie?.
Odpowiedź: Nie ma
przeciwwskazań do zajęć na
pływalni w dniu szczepienia,
ale należy wziąć pod uwagę,
że tego dnia dziecko może
mieć gorsze samopoczucie,
może je boleć miejsce po
podaniu szczepionki, może
mieć również stan
podgorączkowy, wobec tego
lepiej tego dnia zrezygnować
z zajęć.
P: Co
to jest odruch nie
zachłystywania się woda?.
O: Kilkunastotygodniowe
niemowlęta potrafią
skutecznie bronić się przed
zachłyśnięciem i mają
umiejętność nurkowania.
Związane jest to z ciągle
jeszcze żywym odruchem
obronnym wyuczonym w okresie
życia płodowego, ale też z
budową krtani i gardła oraz
nawykiem oddychania przez
nos.
P:
Kiedy najlepiej zacząć
pływać?.
O: Dziecko w każdym
wieku może rozpocząć
pływanie. Najważniejsze, aby
pierwsze lekcje były
dostosowane do wieku i
możliwości dziecka, jednak
najlepiej, jeżeli będzie to
ok. 3 miesiąca życia.
P:
Jakie są przeciwwskazania do
wzięcia udziału w
zajęciach?.
O: Przeciwwskazania do
pływania to:
- ostre infekcje dróg
oddechowych, przewodu
pokarmowego
- niektóre choroby skóry
- uczulenie na ozon
- nawracające zakażenia i
przewlekłe choroby układu
moczowego
- nasilony refluks
żołądkowo-przełykowy
- niektóre przewlekłe
choroby płuc
- nawracające zapalenia ucha
środkowego
- nie powinno się też
chodzić na basen przez kilka
dni po przebyciu infekcji
P:
Dysplazja stawów biodrowych
u dzieci a basen?.
O: Dysplazja stawów
biodrowych nie jest
przeciwwskazaniem do
pływania, chyba, że inaczej
zaleci ortopeda. Wypór wody
powoduje odciążenie narządu
ruchu, ułatwiając
wykonywanie ruchów,
jednocześnie opór wody w
czasie wykonywania ruchów
pozwala wzmocnić mięśnie bez
przeciążania stawów.
P:
Czy dzieci z ADHD, zespołem
Downa mogą brać udział w
zajęciach?.
O: Dzieci z ADHD mogą
jak najbardziej brać udział
w zajęciach na pływalni,
może wręcz wspomagać
terapię, podobnie jak zespół
Downa nie jest
przeciwwskazaniem.
P:
Czy dzieci z astmą mogą
chodzić na basen?.
O: Astma nie jest
przeciwwskazaniem do zajęć
na pływalni, a nawet są
wskazane tego typu zajęcia,
pod warunkiem, że dziecko
nie reaguje źle na ozon czy
chlor.
P:
Czy można chodzić na
pływalnie z dzieckiem chorym
na padaczkę?.
O: W przypadku dzieci z
padaczką decyzja, co do
możliwości udziału dziecka w
zajęciach powinna być
podjęta po konsultacji z
neurologiem.
WARUNKI, JAKIE POWINIEN
SPEŁNIAĆ BASEN:
Temperatura wody musi być
dostosowana do wrażliwości
dziecięcych organizmów - dla
dzieci od 3 do 7 miesięcy
32-33˚C, a dla dzieci do 12
miesiąca życia około
31-32˚C.
Woda w basenie powinna być
odpowiednio uzdatniana.
Najlepiej, jeśli jest
oczyszczana przez filtry
przepływowe i ozonowana.
Basen powinien posiadać
szatnię rodzinną, gdzie
osoba towarzysząca w
zmienionym obuwiu może wejść
i pomóc przebrać dziecko,
lub osobną szatnię dla matek
z dziećmi, wyposażoną w
specjalne miejsce do
położenia dziecka oraz
przewijak. Szatnia męska
również powinna być tak
przygotowana. Na basen można
wnieść fotelik dla dziecka
lub karimatę, do położenia
malucha Rodzice powinni
wchodzić na basen tylko w
zmienionym stroju sportowym
i w klapkach.
CZEGO
NAUCZĄ SIĘ POCIECHY:
Samodzielności w poruszaniu
się w wodzie, wchodzenia i
wychodzenia z basenu bez
asysty osób starszych.
Zdobędą doświadczenie
ułożenia swojego ciała w
wodzie w różnych pozycjach
takich, które nie są możliwe
na lądzie. Nauczą się
tolerować wodę na rękach,
buzi oraz zdobędą
umiejętność całkowitego
zanurzenia się. Odkryją
własną niezależność w
poruszaniu się w wodzie bez
pomocy rodziców. Będą
potrafiły bezpiecznie
zachowywać się nad wodą.
Współdziałania z osobą
ćwiczącą. Integracji w
grupie z innymi dziećmi, co
stanowi dobre przygotowanie
przed przedszkolne dla
dziecka. Poprzez zabawę
oswoją się z wodą, nauczą
się pewnie w niej zachowywać
oraz cieszyć się ze
środowiska wodnego. Poprzez
ćwiczenia ruchowe wzmocnią
swój układ mięśniowy,
oddechowy oraz wpłyną na
rozwój koordynacji wzrokowo
ruchowej.
CZEGO
NAUCZĄ SIĘ RODZICE:
1.
Bezpiecznego
poruszania się i trzymania
dziecka w wodzie.
2. Pomagania dziecku
bezpiecznie zdobywać nowe
doświadczenia, zachęcać do
ich pogłębiana.
3. Wspólnego prowadzenia
aktywnego trybu życia od
pierwszych miesięcy życia
pociechy.
4. Nauczą się traktować
swoje dziecko jako
indywidualną jednostkę,
rozumieć etapy jego rozwoju,
obserwować zmiany
psychoruchowe i społeczne.
5. Nigdy nie być zbyt
wymagającym.
6. Stworzyć dziecku
odpowiednie warunki,
zapewnić poczucie
bezpieczeństwa i swobody na
zajęciach.
7. Cieszyć się razem z
dzieckiem ze wspólnych
sukcesów i pocieszać w
przypadku drobnych porażek.
8. Należy również pamiętać,
że dzieci najwięcej uczą się
mając poczucie
bezpieczeństwa i akceptacji
tego, co robią. Ważne jest
to, by rodzic uczestniczył w
zajęciach z entuzjazmem i
zaangażowaniem równym
dziecku.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A ROZWÓJ
DZIECKA
Aktywność
fizyczna wpływa na
stymulację i wspomaganie
rozwoju:
-somatyczny-aktywność
fizyczna stymuluje
wzrastanie ciała, rozwój
mięśni i funkcji
zaopatrzenia tlenowego,
zapewnia harmonię rozwoju
(proporcjonalny przyrost
masy ciała).
-intelektualnego-aktywność
fizyczna umożliwia
poznawanie najbliższego
środowiska (fizycznego i
społecznego), przedmiotów I
zjawisk.
-psychicznego-aktywność
fizyczna stwarza sytuacje, w
których dziecko uczy się
pokonywania trudności,
radzenia sobie ze
zmęczeniem, stresem,
przeżywaniem sukcesów i
porażek, kontrolowania
emocji.
-społecznego-aktywność
fizyczna kształtuje relacje
z innymi ludźmi. Dziecko
uczy się samokontroli,
uzyskuje informacje zwrotne
do rówieśników, które
sprzyjają rozwojowi obrazu
własnej osoby (self-image) i
poczucia własnej wartości (self-esteem).
Należy również wspomnieć o
znaczeniu aktywności
fizycznej w adaptacji
dziecka do zmiennych bodźców
i różnych warunków
środowiska fizycznego (np.:
klimatu, wysiłku) i
społecznego. Stwarza ona
warunki do uodparniania się
(hartowania) na bodźce
fizyczne i psychiczne.
Aktywność fizyczna stwarza
również warunki kompensacji-
możliwości wyrównania
negatywnych wpływów
współczesnego życia -
minimalizowanie skutków
działania stresu. Ma również
bardzo istotne znaczenie w
terapii wielu zaburzeń i ich
korekcie.
„Ruch
jest, bowiem powszechnie
uznawany za naturalny,
korzystny bodziec
leczniczy”.
WPŁYW
ĆWICZEŃ W WODZIE NA ROZWÓJ
DZIECKA:
1. usprawniają
koordynację psychoruchową
dzieci,
2. aktywizują układ
kostno-mięśniowy,
3. stanowią doskonałą
gimnastykę mięśni i stawów,
4. wspomagają proces
rehabilitacyjny u dzieci np.
z asymetriami czy z
podwyższonym napięciem
mięśniowym,
5. stanowią doskonały relaks
dla malucha zarówno fizyczny
jak i psychiczny,
6. wzmacniają więzi
emocjonalne rodzica z
dzieckiem,
7. dzieci stają się
odważniejsze, bardziej
samodzielne i ciekawe
świata,
8. dzięki łatwości
przystosowywania się do
nowego środowiska pójście
np. do przedszkola nie jest
dla dziecka wielkim stresem.
PODZIAŁ NA GRUPY POD
WZGLĘDEM WIEKU DZIECI:
Podczas zajęć, na
każdym etapie nauczania,
proszę pamiętać, że
odpowiadacie Państwo za
bezpieczeństwo swojego
dziecka w wodzie.
Instruktorzy nauczą Państwa,
jak bezpiecznie poruszać się
na terenie pływalni, jak
trzymać dziecko i z nim
pracować. Dowiecie się
również Państwo jak
asekurować dziecko podczas
skoków, zanurzania i
samodzielnego pływania. Cały
czas powinniście obserwować
swojego malucha. W razie
jakichkolwiek kłopotów,
instruktor udzieli Wam
pomocy i wsparcia.
Etap
I (od 3 miesięcy do 1
roku)
Nieporadny maluszek
- nauczamy rodziców
podstawowych zasad
bezpieczeństwa poruszania
się na terenie pływalni i
nie tylko
- oswajamy niemowlę ze
środowiskiem wodnym
- wprowadzamy pierwsze
ćwiczenia oddechowe
- uczymy dziecko
samodzielnego utrzymywania
się na wodzie w pozycji
pionowej lub poziomej
- wprowadzamy elementy
zanurzania
- uczymy skoków do wody z
pozycji siadu na brzegu
basenu
Etap
II (1 - 2 lata)
Dziecko pewne w wodzie
- wprowadzamy
zasady bezpiecznego
poruszania się przez dziecko
na terenie pływalni
- uczymy dziecko
samodzielnego
przemieszczania się w wodzie
na plecach, na brzuszku lub
w pionie, angażując głównie
pracę nóg
- wprowadzamy ćwiczenia
umożliwiające dziecku skok
do wody z pozycji siedzącej
oraz stojącej z jednoczesnym
zanurzeniem głowy pod wodę
- uczymy dzieci różnych
piosenek, zabaw. Dajemy do
pokonania różne przeszkody i
zadania
Etap
III (2 - 3 lata)
Dziecko doszkalane
- wprowadzamy
więcej ćwiczeń na opanowanie
prawidłowej pracy nóg
malucha
- uczymy dziecko wytrwałości
by mogło samodzielnie
przepłynąć odcinek 10-15
metrów
- bawimy się w wyciąganie
przedmiotów z głębokości
około 0,3 metra
- gramy w różne zabawy
grupowe
- organizujemy mini zawody
dla najmłodszych w grupach
Etap
IV (3,5 - 4,5 lat)
Dzielny pływak
- nauka pływania na
grzbiecie
- nurkowanie i samodzielne
przepłynięcie 15-25 metrów
- pływanie strzałką pod wodą
- doskonalenie techniki
pracy nóg
- skoki do wody z
nurkowaniem
- zabawy i gry z
wykorzystaniem
współdziałania dzieci w
grupach
- mini zawody pływackie w
grupach
- konkursy
- Egzamin na kartę "Już
Pływam"
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA
PROCES NAUCZANIA PŁYWANIA:
-cechy charakteru małego
dziecka
Każde dziecko,
nawet to najmniejsze posiada
swój własny charakterek.
Jedne dzieci są spokojne,
inne bardzo żywiołowe. Jedne
dzieci szybko się uczą i nie
przeszkadzają im drobne
porażki inne zniechęcają się
bardzo szybko i trzeba je
mocno mobilizować do
działań.
-czynniki zewnętrznego
środowiska
Do czynników tych
można zaliczyć brak poczucia
bezpieczeństwa. To, co dla
nas dorosłych wydaje się
normalne, jak np. muzyka,
wygląd niektórych rzeczy,
ludzi, dla małego dziecka
może wydawać się
przerażające. Stach może
stać się czynnikiem
hamującym etap nauczania.
-
samopoczucie dziecka i
rodzica
Żeby mała pociecha
skutecznie się rozwijała
musi być w dobrej kondycji
zdrowotnej i psychicznej.
Jedną z najczęstszych
przyczyn zaburzenia dobrego
samopoczucia jest ząbkowanie
u dzieci. Rodzice biorący
udział w zajęciach również
powinni być spokojni,
spontaniczni i otwarci na
gry i zabawy dzieci,
wspomagające proces
nauczania.
-pochwały
i nagrody
Małe dzieci tak samo jak
słodycze kochają i pochwały
na swój temat. Dzięki nim
nabierają pewności siebie,
co sprawia, że osiągają
lepsze wyniki. Może się
zdarzyć, po usłyszeniu
pochwały zmierzą się z
przeszkodą, o jakiej
wcześniej nie odważyłyby się
nawet pomyśleć. Każde
ćwiczenie poprawnie
wykonane, powinno być
chwalone przez rodzica.
Przy
nauce pływania pomocne mogą
okazać się naturalne odruchy
niemowląt takie jak np.:
-
odpychanie się stopkami.
Można to łatwo wykorzystać,
kładąc pod podeszwy stóp
dziecka swoje dłonie, co
będzie działać prowokująco
do odpychania się, lub
podczas ćwiczeń wykonywanych
przy murku basenu.
-
odruch chwytny.
Dzięki temu odruchowi
dziecko potrafi się
przemieszczać w wodzie z
przedmiotami ręku takimi jak
deska, rura czy zabawka.
CO
ZABRAĆ ZE SOBĄ NA ZAJĘCIA?
1. Zaświadczenie od
lekarza pediatry o braku
przeciwwskazań do zajęć w
wodzie.
2. Ważny karnet.
3. Strój kąpielowy dla
rodzica, pieluszkę do
pływania dla dziecka trzeba
odebrać w kasie pływalni.
4. Klapki dla rodzica i
obuwie na zmianę dla dzieci
chodzących.
5. Ręcznik dla siebie i dwa
ręczniki lub ręcznik i
szlafroczek dla malucha.
6. Nosidełko (można je
wnieść na teren pływalni, po
wyrażeniu zgody przez
kierownictwo obiektu).
7. Kosmetyki dla siebie i
dla dziecka (mydło, oliwka,
itp.) oraz suszarkę do
włosów, jeśli nie ma na
wyposażeniu basenu.
8. Pieluszkę na zmianę.
9. Przekąskę by posilić się
po zajęciach.
PRZED
ZAJĘCIAMI!
1. Należy przebadać
dziecko i uzyskać od lekarza
pisemną zgodę na
uczestnictwo w zajęciach z
pływania.
2. Nie należy smarować
dziecka oliwkami i kremami.
3. Jeśli podczas zajęć
wymagane są czepki, należy
pokazać się dziecku kilka
razy wcześniej w domu w
czepku, aby nie bało się
rodzica podczas lekcji.
4. Nie należy karmić dzieci
później niż na pół godziny
przed zajęciami. Wyjątek
stanowi karmienie piersią.
PIERWSZE KROKI NA TERENIE
PŁYWALNI
1. Do przebieralni
wchodzimy z dzieckiem 15-20
minut przed zajęciami (przed
wejściem, zmieniamy obuwie w
szatni). Wózki zostawiamy w
wyznaczonym miejscu,
wskazanym przez
organizatorów zajęć.
2. Najbezpieczniejszym
rozwiązaniem by samemu się
przebrać jest zapięcie
malucha w nosidełku.
3. Przed zajęciami
obowiązuje wspólny prysznic
rodzica z dzieckiem.
4. Zajęcia odbywają się z
instruktorami. Instruktorzy
pomagają Państwu przy
wejściu i wyjściu z wody.
Jeśli trzeba wejść do wody
po drabince, instruktor
przytrzymuje dziecko, rodzic
sam wchodzi do wody, a
następnie odbiera dziecko od
instruktora.
5. W czasie ćwiczeń nie
podajemy dzieciom smoczka.
6. Po zajęciach myjemy
dziecko mydłem pod
prysznicem. Dobrze osuszone
dziecko smarujemy oliwką lub
kremem.
7. Po wyjściu z szatni
zaleca się odczekać jeszcze
ok. 20-30 minut na terenie
pływalni.
CO
DAJE DZIECKU MOŻLIWOŚĆ
PORUSZANIA SIĘ W WODZIE?
Woda umożliwia dziecku
samodzielne poruszanie się
już w pierwszym okresie jego
życia, dodatkowo ważnym
faktem jest to, że
wykonywane przez dziecko
ruchy zachodzą w trzech
płaszczyznach, mięśnie
działają w warunkach
odciążenia, dzięki czemu
wykonują mniejszą pracę
statyczną a większa energia
może być wykorzystana na
dynamiczną pracę kończyn.
Wpływa to dodatnio na siłę
mięśniową i koordynację
ruchową dzieci. Zdobyte
przez dzieci doświadczenie
ruchowe zostaje zapamiętanie
a następnie modyfikowane w
zależności od potrzeby,
programowanie ruchu, który
staje się celowy (np.:
sięganie po piłkę).
Ćwiczenia na basenie
stanowią, nie tylko
znakomitą zabawą dla malca,
ale i naukę.
Ciekawość dziecka i chęć
poznawania świata jest
uzależniona od jego
możliwości ruchowych. Dzięki
środowisku wodnemu, które
daje dziecku większą swobodę
ruchu, poznawanie otoczenia
staje się łatwiejsze, może
też mieć charakter bardziej
samodzielny.
Dziecko poznaje siebie,
swoje możliwości.
KIEDY
NAJLEPIEJ ZACZĄĆ OSWAJAĆ
DZIECKO Z WODĄ?
Dziecko najlepiej
zacząć uczyć pływać w wieku
6 - 8 tygodni. Wtedy ma ono
jeszcze zakodowane odruchy z
życia płodowego: nie boi się
i nie otwiera ust, kiedy się
zanurza. Po dwóch latach
nauki na basenie maluch jest
w stanie zupełnie sam, bez
kółka, płynąć pieskiem.
Niemowlę, które nie chodzi
na basen, traci pierwotne
odruchy. Dlatego dziecko
roczne jest nieporównywalnie
trudniej przyzwyczaić do
wody niż kilkumiesięczne.
Podczas pierwszych kilku
zajęć na basenie uczą się
przede wszystkim rodzice -
to oni muszą zachować
spokój, opanować strach i
potrafić odpowiednio
zareagować, kiedy dziecko
zachłyśnie się albo zanurzy
głowę
"PŁYWANIE" W DOMU.
Rodzice, którzy
chcą, aby, ich dzieci nie
bały się środowiska wodnego,
powinni rozpocząć oswajanie
dziecka z wodą w warunkach
domowych. Działanie to
pozytywnie wpłynie na
zachowanie dziecka na
pływalni, oraz podczas zajęć
w wodzie. Już, dwu -
trzymiesięczne niemowlaki
mogą brać udział w zajęciach
na basenie. Dzieci, które
podczas domowych kąpieli
zostały przyzwyczajone do
zanurzania główki, oblewania
twarzy wodą i pluskania, nie
będą miały problemów z
wykonywaniem większości
zadań na pływalni.
Nurkowanie, skoki do wody i
ćwiczenia, dzieci
zaakceptują znacznie
szybciej, znacznie łatwiej i
bez lęku nauczą się nowych
elementów.
Rodzice mogą samodzielnie
ćwiczyć ze swoimi pociechami
w domu już od pierwszych dni
życia dziecka.
NA CO
ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE
SZKOŁY PŁYWANIA DLA
NIEMOWLĄT?
1. Uprawnienia i
doświadczenie kadry
instruktorskiej:
- zajęcia prowadzone są
przez magistrów wychowania
fizycznego, magistrów
rehabilitacji, ratowników
WOPR oraz instruktorów
pływania
2. Temperaturę wody w
basenie.
- temperatura wody powinna
wynosić 31-33 stopnie
Celsjusza. Woda powinna być
uzdatniona hipoalergicznymi
preparatami, jednak w niecce
basenowej wskazana jest
obecność pewnej ilości
chloru, bo tylko chlor
zapewnia mikrobiologiczną
czystość wody.
3. Udogodnienia w szatniach
dla najmłodszych
użytkowników:
- specjalnie przygotowane
stanowiska do przebierania
dzieci zapewniają
bezpieczeństwo i wygodę.
4. Ilość osób w grupie.
- ilość osób w grupie
ustalana jest przez
organizatorów zajęć, jednak
na jednego instruktora nie
może przypadać więcej niż 15
dzieci,
- w zajęciach z dzieckiem w
wodzie uczestniczy jedno z
rodziców (lub inny opiekun
prawny).
info:
www.akademiaruchu.eu
Dodano: 16 grudnia 2013
r.